Αστικές Συγκοινωνίες Αθήνας: Προς πλήρη ιδιωτικοποίηση με σιωπηρή κατάργηση των τρόλεϊ – και σιωπηλή συναίνεση της ΔΑΚΕ


Η δημόσια συγκοινωνία στην Αθήνα, ένας κρίσιμος πυλώνας της καθημερινότητας για εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες, βρίσκεται σήμερα σε μια επικίνδυνη τροχιά. Η συνδυασμένη αδράνεια των εργατικών σωματείων και η μεθοδική πολιτική επιλογή της κυβέρνησης για σταδιακή ιδιωτικοποίηση του συστήματος απειλούν τον δημόσιο χαρακτήρα του αγαθού της μετακίνησης.

🚎 By Kurtis 

📉 Ιδιωτικοποιήσεις με πρόσχημα τις «τεχνικές αδυναμίες»

Ήδη από τον Οκτώβριο του 2023, ο ΟΑΣΑ έχει προκηρύξει διαγωνισμούς για την παραχώρηση δεκάδων λεωφορειακών γραμμών της Ανατολικής και Δυτικής Αττικής σε ιδιωτικά ΚΤΕΛ για περίοδο 8 ετών, ενώ πρόσφατα (2025) ξεκίνησε δεύτερος διαγωνισμός για την παροχή επιπλέον υπηρεσιών αστικών μεταφορών μέσω ιδιωτικών φορέων, με εκτιμώμενο κόστος που μπορεί να φτάσει τα 474 εκατομμύρια ευρώ για μια δεκαετία. (Capital.gr)

Το βασικό επιχείρημα της κυβέρνησης είναι η «τεχνική αδυναμία» της ΟΣΥ να ανταποκριθεί σε βασικές της λειτουργίες: ελλείψεις οδηγών, ανεπαρκής στόλος και χαμηλή αξιοπιστία. Όμως αυτή η κατάσταση δεν είναι τυχαία – αποτελεί αποτέλεσμα συστηματικής υποχρηματοδότησης, παγώματος προσλήψεων και έλλειψης επενδύσεων. Αντί να ενισχυθεί ο δημόσιος χαρακτήρας, η επιλογή είναι η ευθυγράμμιση με το νεοφιλελεύθερο μοντέλο των ΣΔΙΤ: το Δημόσιο πληρώνει, ο ιδιώτης εκμεταλλεύεται.

⚡ Σιωπηρή απαξίωση και πιθανή κατάργηση των τρόλεϊ

Μέσα σε αυτή τη συνολική αποδόμηση, τα τρόλεϊ φαίνεται να αποτελούν τον επόμενο «στόχο». Παρά την περιβαλλοντική τους υπεροχή (είναι ηλεκτρικά, άρα μη ρυπογόνα) και τον ιστορικό τους ρόλο, αντιμετωπίζουν καθημερινή απαξίωση: ελλείψεις ανταλλακτικών, υποστελέχωση, ακινητοποιημένα οχήματα. Σύμφωνα με μαρτυρίες επιβατών, γραμμές όπως η 14 παρουσιάζουν εξαιρετικά αραιά δρομολόγια, ενώ και τα υπόλοιπα μειώνονται σιωπηρά. (AthensTransport.com)

Επισήμως, δεν έχει ανακοινωθεί η κατάργηση των τρόλεϊ. Ωστόσο, η έλλειψη κάθε σχεδίου για ανανέωση του στόλου, σε συνδυασμό με την τεχνική εγκατάλειψη, υποδηλώνει ξεκάθαρη κατεύθυνση προς την απόσυρσή τους. Πρόκειται για ένα ακόμη βήμα προς την ιδιωτικοποίηση των μέσων μαζικής μεταφοράς, μέσω έμμεσης κατάργησης των μη "κερδοφόρων" ή "παλαιών" μέσων.

⚠️ Ο ρόλος της ΔΑΚΕ και η διάβρωση του εργατικού κινήματος

Σημαντικό ρόλο στη σημερινή κατάσταση διαδραματίζει και η στάση της παραταξιακής πλειοψηφίας που επικρατεί σε πολλά σωματεία, και ειδικά η ΔΑΚΕ, η οποία στηρίζει πολιτικά τα κυβερνητικά σχέδια. Αντί να υπερασπιστεί έμπρακτα τα συμφέροντα των εργαζομένων και τον δημόσιο χαρακτήρα του ΟΣΥ, λειτουργεί αποπροσανατολιστικά: προωθεί ψευδαισθήσεις "διάσωσης" μέσω συνεργασιών με ιδιώτες, καλλιεργεί κλίμα ηττοπάθειας και εξαντλείται σε διαχειριστικές μικροπαρεμβάσεις.

Πρόκειται για συνειδητή υπονόμευση της συλλογικής πάλης, καθώς υπονομεύει κάθε ενωτική ή αγωνιστική προσπάθεια από τη βάση. Η σιωπηλή συναίνεση – ή και η ενεργή στήριξη – των κυβερνητικών σχεδίων από συνδικαλιστικούς μηχανισμούς ελέγχου, είναι το πιο αποτελεσματικό όπλο στα χέρια όσων θέλουν να ιδιωτικοποιήσουν τις αστικές συγκοινωνίες χωρίς κοινωνικό ή εργασιακό κόστος.

✊ Η ανάγκη για αντίσταση και ανασύνταξη

Σε αυτή την κρίσιμη συγκυρία, είναι επιτακτική η ανάγκη για ανασύνταξη του εργατικού κινήματος στις συγκοινωνίες: με συλλογικότητα, διαφάνεια, ενότητα στη βάση και σύνδεση με την κοινωνία. Δεν αρκούν γενικές ανακοινώσεις ή χλιαρές διαμαρτυρίες. Απαιτείται αγώνας, ενημέρωση του επιβατικού κοινού, κοινές πρωτοβουλίες και κυρίως αποδυνάμωση των μηχανισμών που παίζουν το παιχνίδι της ιδιωτικοποίησης εκ των έσω.

Οι αστικές συγκοινωνίες δεν είναι εμπόρευμα. Είναι δημόσιο αγαθό και ως τέτοιο πρέπει να διασφαλιστεί, να ενισχυθεί και να επεκταθεί. Και αυτό μπορεί να γίνει μόνο με αγώνα από τα κάτω, έξω από κόμματα, υπόγειες συμφωνίες και ιδιοτελείς "εκπροσώπους".



0 Σχόλια